Πέμπτη, 14 Οκτωβρίου 2010

Αποκρατικοποιήσεις και αλλαγή στην ηγεσία της ΓΔΑΕΕ βελτιώνουν το κλίμα (Ανανέωση)

Η κυβερνητική εξαγγελία για μερική ή ολική αποκρατικοποίηση των κρατικών αμυντικών βιομηχανιών και η αλλαγή γενικού διευθυντού στην ΓΔΑΕΕ με την τοποθέτηση του Δημήτρη Γεωργιόπουλου στην θέση του Ευάγγελου Βασιλάκου (όχι ότι ευθυνόταν για την άπνοια των προγραμμάτων ο Ε.Βασιλάκος), φαίνεται ότι μέσα σε μία εβδομάδα μόλις έχουν δημιουργήσει θετικό κλίμα στην αγορά της άμυνας, η οποία κυριολεκτικά ζούσε «ζωή εν τάφω» τουλάχιστον τα δύο τελευταία χρόνια, αφ’ότου είχε αρχίσει η παρακμή της προηγούμενης κυβέρνησης και «πάγωσαν» τα βασικά εξοπλιστικά προγράμματα των φρεγατών FREMM, του ΤΟΜΑ BMP-3HEL και του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους.

Η κινητικότητα οφείλεται κατ’αρχήν στην εκτίμηση ότι η αποκρατικοποίηση είναι στενά συνδεδεμένη με τα μελλοντικά κύρια προγράμματα που ακόμα εκκρεμούν και για τον λόγο αυτό έχουν ξεκινήσει ήδη συζητήσεις για τα σχήματα και τις συνέργειες που θα υπάρξουν σε όλους τους τομείς για την διεκδίκηση των τριών ΔΕΚΟ.

Για την ώρα, τουλάχιστον προς τα έξω δίνεται εικόνα στάσης αναμονής από τους ξένους οίκους, πρώτον για να δουν ποιος θα είναι ο σύμβουλος αποκρατικοποίησης που θα επιλεγεί (θεωρούν ότι όπως και στην περίπτωση των ναυπηγείων η επιλογή της Lazard είχε «κρίνει» εξ αρχής το που θα κατέληγαν τα ΕΝΑΕ – για το θέμα αυτό και την μυστηριώδη Lazard θα ασχοληθούμε σύντομα - αυτό θα συμβεί και τώρα. Κατά κάποιο τρόπο ο σύμβουλος αποκρατικοποίησης θα είναι ο πιλότος των προθέσεων της κυβέρνησης. Στο παρασκήνιο ήδη έχουν γίνει διαβουλεύσεις.

Το defencenet.gr γνωρίζει ήδη δύο συζητήσεις σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο που έχουν γίνει από μεγάλο αεροναυπηγικό οίκο του εξωτερικού για την ΕΑΒ και μία τρίτη συζήτηση που έχει γίνει για τα ΕΑΣ. Αν αυτές οι συζητήσεις έχουν καταλήξει σε «προσύμφωνο» θα φανεί πολύ σύντομα.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση από την μεγαλύτερη εκ των τριών εταιρειών την ΕΑΒ, θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό η κυβερνητική προσπάθεια «ξεφορτώματος» - γιατί δυστυχώς περί αυτού πρόκειται – τριών ΔΕΚΟ με ετήσιες ζημιές 300 εκατ. ευρώ κατά μέσο όρο και 4.000 εργαζόμενους που θεωρούνται «βάρος» για τον δημόσιο τομέα.

Για τον λόγο αυτό η υπόθεση της ΕΑΒ κρατήθηκε μέχρι την τελευταία στιγμή «επτασφράγιστο» μυστικό από την πλευρά της κυβέρνησης και διαψευδόταν ότι υπάρχει πρόθεση αποκρατικοποίσης. Μέχρις ότου κλήθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΑΒ, Τάσος Φιλιππάκος στην άτυπη επιτροπή αποκρατικοίησσης που έχει συσταθεί από τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Άμυνας Π.Μπεγλίτη και του ανακοινώθηκε ότι η κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει σε αποκρατικοποίηση της ΕΑΒ και του ζητήθηκε μάλιστα να καταθέσει τις απόψεις του. Στην ΕΑΒ επίκειται η τοποθέτηση του Ι.Βυζάντιου απόστρατου ανώταου αξιωματικού της Αεροπορίας με εγκατάλειψη F-16 το 1993 στο "βιογραφικό" του. Είναι του κλίματος Μπεγλίτη και ήταν ικανός αξιωματικός και πιλότος

Σημειώνουμε ότι ο αμερικανοτραφής Τ.Φιλιππάκος, κλήθηκε από τον Π.Μπεγλίτη και του ανακοινώθηκε η απόφαση αποκρατικοποίησης της εταιρείας και όχι από την γραμματεία αποκρατικοποιήσεων, όπως είχε διαρρεύσει αρχικά.

Να σημειώσουμε ότι περιμένουμε ακόμα από τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΑΒ να μας πει πόσο έχει ζημιωθεί η ΕΑΒ από το πρόγραμμα CCIP ττων F-16 και γενικότερα πόσες ζημιές έχει καταγράψει η εταιρεία στα έξι χρόνια που βρίσκεται στο τιμόνι της. Ζημιές που ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για την απόφαση αποκρατικοποίησης της εταιρείας.

Βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται να αποκρατικοποιηθεί η ΕΑΒ. Και το 1999-2000 είχε επιχειρηθεί από την κυβέρνηση Σημίτη και τον τότε υπουργό Εθνικής Οικονομίας, Γιάννο Παπαντωνίου με υπουργό Εθνικής Άμυνας τον Ακη Τσοχατζόπουλο να αποκρατικοποιηθεί, αλλά κρίθηκε ότι το ποσό που έδινε ο πλειοδότης, τότε το κονσόρτσιουμ της γαλλικής Aerospatiale (14,5 δισ. δραχμές είχε φθάσει η προσφορά) κρίθηκε ανεπαρκές από τον Γ. Παπαντωνίου ο οποίος προσδοκούσε τουλάχιστον 25 δισ.. δραχμές.

Τότε η EADS, όχι με το σημερινό της σχήμα αλλά με τους βασικούς εταίρους από αποτελούν το σημερινό της σχήμα είχε φθάσει να προσφέρει 8 δις δραχμές. το οποίο όμως κρίθηκε πως ήταν μικρό. Υποθέτουμε ότι η EADS το έχει μετανιώσει πικρά, αν κρίνουμε από τις μετέπειτα εξελίξεις στο θέμα του EF-2000 που αποκλείεται να συνέβαιναν αν είχε «πατήσει πόδι» στην Ελλάδα. Και αυτό γιατί ο τότε πρωθυπουργός Κ. Σημίτης με σαφήνεια σε υπουργικό συμβούλιο είχε συνδέσει το θέμα τοης επιλογής του Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους με την αποκρατικοποίηση της ΕΑΒ, κάτι που πρακτικά θα ισχύσει και εν προκειμένω.

Οι εταιρείες που φέρονται αποφασισμένες να κατέλθουν στον διαγωνισμό είναι και πάλι οι πρωταγωνιστές του 1999-2000: EADS και Dassault. Η δεύτερη αναμένεται κυριολεκτικά «να τα δώσει όλα» για να καταφέρει να πάρει την ΕΑΒ και συνακόλουθα να βάλει πάλι στο παιχνίδι της αξιολόγησης του ΝΜΑ το Rafale F.3 ή να κάνει κάτι άλλο: Να διαπραγματευθεί υπό καλύτερους όρους την συγχώνευσή της με την EADS που για πολλούς στην Ευρώπη δείχνει μονόδρομος.

Από εκεί και πέρα, το ερωτηματικό είναι οι δύο αμερικανικές εταιρείες η Lockheed Martin και η Βοeing θα «κτυπήσουν» τον διαγωνισμό και αν ναι, μέχρι ποίου σημείου. Ή θα προτιμήσουν να ακολουθήσουν την τακτική του 1999-2000 όταν η L.M. (η οποία έστησε το εργοστάσιο την δεκαετία του ’70) κρατήθηκε απ’έξω επιδιώκοντας πάση θυσία να κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός και να μην καταλήξει σε καμία ευρωπαϊκή εταιρεία; Ο νυν διευθύνων σύμβουλος της ΕΑΒ Τάσος Φιλιππάκος, έχοντας στενές σχέσεις στην επαγγελματική του σταδιοδρομία με τον αμερικανικό αεροναυπηγικό βιομηχανικό σύμπλεγμα θα μπορούσε να δώσει κάποιες απαντήσεις απ’αυτού...

Πέρα από τα ανωτέρω, υπάρχει το θέμα των όρων της αποκρατικοποίησης σε ότι αφορά τους εργαζόμενους και της ΕΑΒ και των λοιπων εταιρειών. Η τύχη τους θα είναι το μεγαλύτερο «αγκάθι» των διαπραγματεύσεων...

Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: