Πέμπτη, 10 Σεπτεμβρίου 2015

Πως η σκληρη διαπραγμάτευση μείωσε κατά 61% τον αριθμό των αποκρατικοποιήσεων


ADVERTISEMENT
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΉΣΕΩΝavantipopolo.gr

Μείωση κατά 61% του αριθμού των αποκρατικοποιήσεων σε σχέση με τα όσα προέβλεπαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις πέτυχε η κυβέρνηση

του ΣΥΡΙΖΑ, μέσα από τις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς και την επίτευξη της όντως δύσκολης συμφωνίας που έφερε το νέο πρόγραμμα.
Και φυσικά η διαφορά δεν είναι μόνο ποσοτική [σ.σ.: η συρρίκνωση είναι αξιοσημείωτη], αλλά υπάρχουν και ποιοτικά χαρακτηριστικά, τα οποία δείχνουν ότι στο σκέλος των ιδιωτικοποιήσεων υπήρξε μια καλύτερη έκβαση σε σχέση με τα όσα… παράλογα ζητούσαν οι δανειστές.
Αποτράπηκε το προηγούμενο σχέδιο των δανειστών
Επιμέρους «νίκες»
Εκτός της διαφοροποίησης ότι το 50% των εσόδων που θα προκύψουν θα επιστρέψουν στην ελληνική οικονομία, ενώ μόλις το 25% θα «σπαταληθεί» για την αποπληρωμή του μη βιώσιμου χρέους [σ.σ.: με το προηγούμενο καθεστώς το 100% των εσόδων πήγαινε στη «μαύρη τρύπα» του χρέους], επιχειρήσεις στρατηγικής σημασίας, όπως οι ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ,ΔΕΠΑ και ΕΛΠΕ, παραμένουν υπό δημόσιο έλεγχο, μειώνοντας τις συνολικές αποκρατικοποιήσεις, μετά τη διαπραγμάτευση, από 23 σε 9. Αν και το ανωτέρω αποτελεί προϊόν αναγκαστικού συμβιβασμού, εντούτοις καταδεικνύει ότι υπήρξαν «νίκες» στο κεφαλαιώδες ζήτημα της διαχείρισης της δημοσιας περιουσίας, ούτως ώστε να επιτευχθεί αξιοποίηση και όχι «ξεπούλημα», όπως γινόταν με τις προηγούμενες κυβερνήσεις υπό την καθοδήγηση τόσο της Νέας Δημοκρατίαςόσο και του ΠΑΣΟΚ.
Δεν πέρασε του Σόιμπλε
Και μάλιστα, αυτή η διαχείριση θα πραγματοποιηθεί, όπως εξυπακούεται, από το Ελληνικό Δημόσιο και όχι από εταιρεία του Λουξεμβούργου, όπως επιθυμούσε διακαώς ο υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. Άλλωστε, η αποσαφήνιση των σημαντικών παραμέτρων για τη λειτουργία του ταμείου αποτέλεσε το κομβικό σημείο για την επίτευξη (ή μη) της συμφωνίας τουEuroSummit της 12ης Ιουλίου της κυβέρνησης με τους θεσμούς, η οποία έφτασε τότε μέχρι τις πρωινές ώρες, όταν ο πρώην πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας αρνήθηκε να παραδώσει την εθνική κυριαρχία, όπως φέρεται να του ζητήθηκε από τη Γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ. Το ταμείο θα έχει έδρα την Ελλάδα, η διοίκηση και η διαχείρισή του θα γίνονται από τις ελληνικές αρχές, με τους θεσμούς να περιορίζονται σε ρόλους εποπτείας και χορήγησης τεχνικής βοήθειας.
Η «μάχη» με το νεοφιλελεύθερο υπόδειγμα
Τα παραπάνω αναφέρονται εν ολίγοις σε άτυπη ενημέρωση του ΣΥΡΙΖΑ, στην οποία επισημαίνεται ότι «το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων αποτέλεσε ένα από τα πεδία της σύγκρουσης του ΣΥΡΙΖΑ με το νεοφιλελεύθερο υπόδειγμα». Άλλωστε, όπως προστίθεται, «σύμφωνα με τις προηγούμενες συμφωνίες, οι ελληνικές κυβερνήσεις ήταν υποχρεωμένες να προχωρήσουν σε ένα ευρύ πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, τηρώντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και ποσοτικούς στόχους (22 δισ. ευρώ έως το 2020), τα οποία στο σύνολό τους θα χρησιμοποιούνταν για την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους».
Όπως αναφέρεται αρμοδίως, για τον ΣΥΡΙΖΑ οι αποκρατικοποιήσεις αποτελούσαν ταχύτατη εκποίηση της περιουσίας του ελληνικού λαού μέσω σκανδαλωδών διαδικασιών, καθώς επί της ουσίας ήταν αναγκαστικές πωλήσεις. Άλλωστε, «απόδειξη αποτελεί το γεγονός της συνεχούς αναθεώρησης επί τα χείρω των ποσοτικών στόχων των εσόδων και η πρόκληση δικαστικής διερεύνησης σε πολλές περιπτώσεις (π.χ., πώληση και ενοικίαση 28 ακινήτων του Δημοσίου)».
Όπως αναφέρεται στο σχετικό non paper, «σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα, το Ελληνικό Δημόσιο υποχρεούται να προχωρήσει σε εννέα (9) ιδιωτικοποιήσεις εντός της επόμενης τριετίας, στοιχείο που αποτελεί μέρος του αναγκαίου συμβιβασμού της κυβέρνησης για το κλείσιμο της συμφωνίας και την αποτροπή του προηγούμενου σχεδίου για την πώληση 23 περιουσιακών στοιχείων, μεταξύ των οποίων επιχειρήσεις στρατηγικού και ενδιαφέροντος και υψηλής κοινωνικής σημαντικότητας, όπως τα ΕΛΠΕ, η ΔΕΠΑ η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ».
Αξιοποίηση και όχι εκποίηση
Την ίδια ώρα, μέρος του νέου προγράμματος αποτελεί η δημιουργία ενός νέου ανεξάρτητου ταμείου αξιοποίησης της περιουσίας του Δημοσίου, στο πρότυπο των αντίστοιχων κρατικών ταμείων του εξωτερικού (sovereign funds), στο οποίο εν δυνάμει θα ενσωματωθούν τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία με σκοπό:
* Την αξιοποίησή τους.
* Την προστασία και τη μεγέθυνση της αξίας τους.
* Την ουσιαστική ένταξή τους στον παραγωγικό μετασχηματισμό της χώρας, αντί της αναγκαστικής εκποίησής τους που ίσχυε έως σήμερα.
Τα έσοδα επιστρέφουν στην οικονομία
Σημαντική διαφοροποίηση από το παρελθόν αποτελεί το γεγονός ότι η κατεύθυνση των προσόδων από το νέο ταμείο δεν θα αφορά αποκλειστικά την αποπληρωμή του δημόσιου χρέους, αλλά επιτεύχθηκε μια βασική προγραμματική πρόταση για χρήση μέρους των εσόδων για χρηματοδότηση των δημοσίων επενδύσεων. Συγκεκριμένα:
* Το 50% θα χρησιμοποιηθεί για για την επιστροφή της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων.
* Το 25% θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση της αναλογίας χρέους / ΑΕΠ.
* Το 25% θα χρησιμοποιηθεί για επενδύσεις.
Προστασία της περιουσίας
«Ο τρόπος λειτουργίας του νέου ταμείου, η εσωτερική δομή του, ο κώδικας εταιρικής διακυβέρνησης, η πιθανή σύνθεση των στοιχείων του ενεργητικού του (π.χ., μετοχές εταιρειών και τραπεζών, η ΕΤΑΔ, ακίνητα, το ΤΑΙΠΕΔ κ.ά.) και η μεθοδολογία της βέλτιστης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας θα αποτελέσουν αντικείμενο μιας ανεξάρτητης ομάδας δράσης που θα συστήσει η ελληνική κυβέρνηση» σύμφωνα με την άτυπη ενημέρωση. Πέραν των ανωτέρω, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, «θεωρείται και είναι απαραίτητη η εκπόνηση ενός προγράμματος καταγραφής και προστασίας της δημόσιας περιουσίας, η οποία δεν έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα. Η κυβέρνηση σε συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών καλείται να δράσει για τη δημιουργία μητρώου καταγραφής της δημόσιας περιουσίας, τη δημιουργία θεσμών ελέγχου για την προστασία της και την καλύτερη αξιοποίησή της προς όφελος όχι μόνο των κρατικών εσόδων αλλά και για τη δημιουργία κοινωνικών υποδομών που θα βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών».

Δεν υπάρχουν σχόλια: