Κυριακή, 19 Μαΐου 2019

“Ελαφρύς” και “τμηματικός” ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ 200HN Mod3 του ΠΝ… με 150 εκατ. ευρώ





To ποσό των 150 εκατ. ευρώ θα αγγίξει τελικά το ποσό που θα διατεθεί για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ 200HN που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό, κατόπιν απόφασης του Συμβουλίου Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) που ελήφθη προσφάτως και επιτέλους επιτρέπει την έναρξη φάσης υλοποίησης ενός προγράμματος, το οποίο είχε «παγώσει» για αρκετά χρόνια καθώς δεν υπήρχαν τα απαραίτητα κονδύλια.
Του Σάββα Δ. Βλάσση
ΠΗΓΗ: Doureios
Η υλοποίηση του προγράμματος Εκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) θα επιτρέψει την αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων μάχης – αισθητήρων και ραντάρ, που είναι απαραίτητα ώστε να αυξηθεί η μαχητική ισχύς των πλοίων.
Στόχος είναι οι φρεγάτες κλάσης MEKO 200HN δηλαδή οι ΥΔΡΑ (F-452), ΣΠΕΤΣΑΙ (F-453), ΨΑΡΑ (F-454) και ΣΑΛΑΜΙΣ (F-455) οι οποίες είναι και οι πλέον σύγχρονες που διαθέτει σήμερα η Διοίκηση Φρεγατών, να
επεκτείνουν τον ορίζοντα επιχειρησιακής αξιοποίησης με αναβαθμισμένες ικανότητες για επιπλέον 25 χρόνια.
Επιδίωξη του ΓΕΝ, όπως είναι ήδη γνωστό, είναι το πρόγραμμα να ξεκινήσει να υλοποιείται από το 2020 με στόχο να έχει ολοκληρωθεί έως το 2023-2024, προσφέροντας ποιοτική αναβάθμιση επιχειρησιακών ικανοτήτων απέναντι σε μια διαρκώς διογκούμενη απειλή που αντιπροσωπεύει το Τουρκικό Ναυτικό.
Για το λόγο αυτό η ιεράρχηση του προγράμματος ήταν συνεχώς ψηλά στη λίστα απαιτήσεων του ΓΕΝ ενώ στόχος είναι πέραν των νέων συστημάτων που θα ενσωματωθούν, τα πλοία να υποστούν τις απαραίτητες εργασίες γενικής συντήρησης, με δεδομένο το χρόνο ευδόκιμης υπηρεσίας που έχουν συμπληρώσει μέχρι σήμερα στο ΠΝ.
Οι εργασίες αυτές θα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων γενική επιθεώρηση/ επισκευή πετρελαιοκινητήρων MTU των φρεγατών MEKO-200HN καθώς και υποστήριξη τακτικών συστημάτων και Συστημάτων Διεύθυνσης Βολής των πλοίων.
Πάντως η διατιθέμενη πίστωση των 150 εκατ. ευρώ που θα καταβληθούν σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια, επιβεβαιώνει ότι η προσέγγιση που θα ακολουθηθεί, θα είναι αυτή ενός ελαφρού τμηματικού εκσυγχρονισμού.
Παράλληλα είναι σαφές (όπως άλλωστε έχει διατυπωθεί εδώ και πολύ καιρό) ότι οι εργασίες -όταν θα ξεκινήσουν- θα πραγματοποιηθούν στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας. Μια λύση που επιβάλλεται μεν για τον περιορισμό του κόστους αλλά ταυτόχρονα ανεβάζει τις απαιτήσεις για το προσωπικό που θα κληθεί να φέρει εις πέρας με επιτυχία το σπουδαίο αυτό έργο.
Με δεδομένη την πρότερη εμπειρία από την ανάληψη της ευθύνης ολοκλήρωσης και άλλων προγραμμάτων από το ίδιο το ΠΝ στο παρελθόν (όπως αυτό των υποβρυχίων, των ΤΠΚ Super Vitta, του εκσυγχρονισμού φρεγατών “S”) είναι βέβαιο ότι η νέα πρόκληση θα ολοκληρωθεί επιτυχώς.
Σαφή αναφορά στο θέμα έκανε χθες και ο ΥΕΘΑ Ευάγγελος Αποστολάκης από τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα κατά τη διάρκεια ομιλίας του στην τελετή παράδοσης του Αεροσκάφους Ναυτικής Συνεργασίας (ΑΦΝΣ) Ρ-3Β Ενδιάμεσης Λύσης στο Πολεμικό Ναυτικό. Ειδικότερα ο ΥΕΘΑ ανέφερε:
“Προωθούμε τα άκρως απαραίτητα προγράμματα, όπως η αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16, οι απαραίτητες ενέργειες για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, η ενίσχυση του Στόλου με φρεγάτες, η αναβάθμιση των αεροσκαφών Mirage και ο εκσυγχρονισμός της αεράμυνας και του συστήματος επιτήρησης. Με απόλυτο σεβασμό στο κράτος και στο κοινωνικό σύνολο, δρομολογούμε ενέργειες για την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό των Ενόπλων Δυνάμεων”.
Προσπάθεια ενίσχυσης
Η απόφαση υλοποίησης του εκσυγχρονισμού των MEKO 200HN, μαζί με την παράδοση του πρώτου ΑΦΝΣ τύπου P-3B Orion (θα ακολουθήσουν άλλα 4 πλήρως εκσυγχρονισμένα) αποτελούν κρίσιμα βήματα που ήταν σε αναμονή εδώ και πολλά χρόνια στο ΠΝ.
Αυτά, σε συνδυασμό με την διατυπωμένη πρόθεση απόκτησης 2-4 νέων ελικοπτέρων MH-60R και την υλοποίηση σύμβασης Follow On Support για τα υπόλοιπα 11 S-70B6 Aegean Hawk, θα προσφέρουν σταδιακά στο ΠΝ πολύτιμες επιχειρησιακές ικανότητες που επιτυγχάνονται κυρίως μέσω της -ούτως ή άλλως- απαραίτητης υποστήριξης υφιστάμενων πλοίων και εναέριων μέσων.
Οι δυνατότητες των μέσων αυτών δεν θα πρέπει να υποτιμούνται, ούτε να θεωρούνται ανεπαρκείς. Μάλιστα ισχύει το αντίθετο, καθώς το ΠΝ ενισχύεται ποιοτικά μετά από πολύ καιρό με την πλήρη αξιοποίηση μέσων και μονάδων που σε συνδυασμό με το υψηλής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό, προσφέρουν ικανότητα εκτέλεσης οποιασδήποτε αποστολής στο Αιγαίο.
Το ζητούμενο δυστυχώς παραμένει όσον αφορά την τεχνολογική ενίσχυση του Στόλου, με δεδομένο το μέγεθος της απειλής η οποία διογκώνεται διαρκώς. Για το λόγο αυτό, όλες οι πλευρές που εμπλέκονται στο ζήτημα τονίζουν ότι παρά τις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες, παραμένει εξαιρετικά κρίσιμη απαίτηση, η δρομολόγηση λύσης που θα φέρει στο ΠΝ νέα πλοία με προηγμένες ικανότητες που χρειάζονται, ώστε να μην χαθεί η ισορροπία δυνάμεων στο ναυτικό πεδίο. Κάτι που άλλωστε είχε τονίσει το 2018 και ο ίδιος ο ΥΕΘΑ (με την ιδιότητα του Α/ΓΕΕΘΑ), αναλύοντας τα δεδομένα που αφορούν τις επιχειρήσεις του ΠΝ στο Αιγαίο.
Αυτό μεταφράζεται στην απόκτηση νέων μονάδων επιφανείας, οι οποίες θα προκύψουν μέσα από ένα νέο ναυπηγικό πρόγραμμα με ορίζοντα 15ετίας, προκειμένου το ΠΝ να μην βρεθεί προ τραγικού αδιεξόδου, όταν τα πλοία που αποτελούν τη «ραχοκοκκαλιά» του Στόλου (δηλαδή οι φρεγάτες “S”) θα έχουν συμπληρώσει μέχρι το 2025 περί τα 45 χρόνια επιχειρησιακού βίου από την εποχή του ναυπηγήθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1970.
Δείτε και: 

Ελλάδα - Τουρκία - η πραγματική σύγκριση δυνάμεων




Ελλάδα - Τουρκία - σύγκριση δυνάμεων - Στρατός - Πολεμική Αεροπορία - Ναυτικο - Ένοπλες Δυνάμεις. Κρυπτοχριστιανοι, μουσουλμανοφανείς, Πόντος, Καππαδοκία, Κύπρος, Μικρά Ασια, Κωνσταντινούπολη, Ίμβρος, Τένεδος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: