Δευτέρα, 20 Μαΐου 2019

Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος: Γιατί δεν είναι εφικτό για την Ελλάδα






Ο ΥΕΘΑ κος Ευ. Αποστολάκης έδωσε τις τελευταίες δέκα ημέρες δύο φορές τις κατευθύνσεις του ΥΠΕΘΑ σχετικά με τις ελληνικές εξοπλιστικές προτεραιότητες. Και μία τρίτη με την ευκαιρία της επίσημης παράδοσης του P-3B ενδιάμεσης λύσης στο Πολεμικό Ναυτικό στις 17 Μαίου, στην ΕΑΒ! Η πρώτη ήταν σε ομιλία του στο πλαίσιο της ΕXPOSEC-DEFENCEWORLD CONFERENCE 2019, στις 7 Μαΐου… Η δεύτερη στις 15 του ίδιου μήνα πάλι σε ομιλία του στο πλαίσιο του 7ου Συνεδρίου Αεροπορικής Ισχύος, το οποίο πραγματοποιήθηκε στη Σχολή Ικάρων. Και στις δύο αυτές επίσημες ομιλίες του δεν έγινε αναφορά σε Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος και κατ΄επέκταση ούτε στο F-35, γιατί πολύ απλά δεν μπορεί να αποτελεί τώρα ελληνική εξοπλιστική προτεραιότητα. Παρακάτω θα εξηγήσουμε, για πολλοστή φορά, το γιατί…

Και θα το κάνουμε επειδή, όπως έχουμε επισημάνει ξανά στο παρελθόν αγαπητοί αναγνώστες, τα ψέμματα έχουν τελειώσει. Η θα λειτουργήσουμε λοιπόν ξανά ώς σοβαρό και ανεξάρτητο κράτος, ή μαζί με τα ψέμματα θα τελειώσουμε και εμείς!

Έχουμε και λέμε λοιπόν… Την συγκεκριμένη χρονική περίοδο και τουλάχιστον για μία ακόμη πενταετία, δεν μπορούμε να μιλάμε για ΝΜΑ για την Πολεμική Αεροπορία διότι:

1). Δεδομένης της σταδιακής απόσυρσης των F-4E AUP που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και αρκετό καιρό, αλλά και της επικείμενης απόσυρσης των παλαιών Mirage 2000EG, η Πολεμική Αεροπορία θα βρεθεί με 50+ μαχητικά λιγότερα ενταγμένα στη δύναμή της, μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.

2). Η απλή αριθμητική και τα ελληνικά οικονομικά δεδομένα, υποδεικνύουν ότι για να αναπληρωθεί ο αριθμός αυτός, θα πρέπει να εκσυγχρονιστούν ΑΜΕΣΑ σε επίπεδο Block 50+ Advanced τουλάχιστον (εξοπλισμένα και με LINK-16 δηλαδή) τα 32 εναπομείναντα Block 30, καθώς και τα 39 Block 50.

3). Eδώ και αρκετά χρόνια ΕΠΙΓΕΙ η υπογραφή σύμβασης εν συνεχεία υποστήριξης των 24 Mirage 2000-5Mk.2 και των όπλων τους με υπολογιζόμενο κόστος 410 εκατομμυρίων ευρώ. Όπως έχουμε επανειλημμένα αναλύσει και αιτιολογήσει και τα δύο (μαχητικά αεροσκάφη και όπλα) είναι αλληλένδετοι, υπερπολύτιμοι παράγοντες για την άμυνα και την αποτρεπτική ικανότητα και ισχύ της Ελλάδας.

Η ζοφερή πραγματικότητα των αριθμών

Δεν θα μπούμε στη διαδικασία να αναλύσουμε το ποιες είναι οι ανάγκες του στόλου των αεροσκαφών εκπαίδευσης και υποστήριξης (μεταφορικά, AEW&C, και ελικόπτερα), τόσο γιατί δεν είναι του παρόντος, αλλά και επειδή θα ξεφύγουμε από το θέμα μας. Που είναι το παρακάτω:

– Αν δεν γίνει τίποτα από τα παραπάνω (το 2 και το 3), πάλι η απλή αριθμητική μαζί με την κοινή λογική μας λένε ότι μετά το 2025, μετά δηλαδή και από την απόσυρση των F-16C/D Block 30, η Πολεμική Αεροπορία θα έχει στη διάθεσή της 84 F-16V, μαζί με 39 απαρχαιωμένα F-16C/D Block 50. Σύνολο 123 μόλις μαχητικά, ή έξι πολεμικές Μοίρες.

– Αφαιρώντας από αυτό το νούμερο το 25%, δηλαδή θεωρώντας ότι θα εφαρμόσουμε κατά γράμμα τη Νατοϊκή διαθεσιμότητα του 75% της συνολικής δύναμης, διατηρώντας καθημερινά αυτό το ποσοστό μαχητικών διαθέσιμο – ετοιμοπόλεμο (πράγμα πολύ δύσκολο και το γνωρίζουν άπαντες…), τότε ο αριθμός που θα περιγράφει την πραγματική δύναμη μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας, διαμορφώνεται σε 92,25 μόλις ΜΟΝΙΜΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ αεροσκάφη! Με άλλα λόγια ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ Πολεμική Αεροπορία μετά το 2025… Διαφωνεί κανείς μέχρι εδώ;

– Ακόμα και αν κατορθώσουμε να προμηθευτούμε 40 μαχητικά F-35A (κόστος άνω των 10 δισ. δολαρίων…), μέσω της νέας οικονομικής προσφοράς που φέρεται ότι κατέθεσε η κατασκευάστρια Lockheed Martin στην USAF, από το 2025 (μιλάμε πάντα για ιδανικές συνθήκες…), θα διαθέτουμε 40 τέτοια μαχητικά μείον το 25% της διαθεσιμότητας. Δηλαδή καθημερινά διαθέσιμα 30 F-35A. Σύνολο 122,25 μαχητικά ετοιμοπόλεμα αν πάσα στιγμή. Εκ των οποίων τα 30 περίπου (39 μείον 25%) θα είναι απαρχαιωμένα F-16C/D Block 50. Επομένως μιλάμε για δύναμη έξι πολεμικών Μοιρών η οποία θα είναι κατ΄ επίφαση και όχι πραγματικά αξιόμαχη. Γιατί το ένα τέταρτό της θα είναι επιχειρησιακά απαξιωμένο… Και με τα 40 F-35A δηλαδή (υπό ιδανικές συνθήκες πάντα…) πάλι ΔΕΝ ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ Πολεμική Αεροπορία.

– Δεν θα αναφερθούμε στις εξοπλιστικές προτεραιότητες για το Πολεμικό Ναυτικό. Αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο άλλου, ξεχωριστού, αφιερώματος… Γιατί ούτε Πολεμικό Nαυτικό ΘΑ ΕΧΟΥΜΕ εντός πενταετίας αν συνεχίσουμε έτσι, αλλά… Θα υπενθυμίσουμε ότι πέραν όσων σημειώσαμε μέχρι τώρα, το F-35 έχει επιτύχει αρχικές (μόνο) επιχειρησιακές ικανότητες (IOC) και στις τρεις του εκδόσεις, που έχουν ήδη ενταχθεί σε υπηρεσία σε διάφορες αεροπορικές δυνάμεις. Τα πρώτα αεροσκάφη διαμόρφωσης Block 4 θα είναι διαθέσιμα από το 2024 και μετά με πρόσθετο κόστος ανάπτυξης (https://www.aviationtoday.com/2019/03/19/dod-plans-spend-6-6-b-f-35-continuing-development-2024/ ).

– Το κόστος ανά ώρα πτήσης παραμένει σε υψηλά επίπεδα, όπως και η τιμή η οποία κατά το GAO αυξάνεται αντί να μειώνεται.

– Μετά από όλα αυτά, αλλά και την επιβεβαίωση από το αμερικανικό Bloomberg για την περαιτέρω αύξηση του συνολικού κόστους του προγράμματος F-35, μαζί με την υποχρεωτική επιλογή του F-15X από την USAF εξαιτίας αυτής της αύξησης, η Lockheed Martin φέρεται να καταθέτει νέα “ελκυστικότερη” προσφορά για F-35! (https://defencereview.gr/akrivotero-kata-22-dis-to-programma-toy-f-3/)

Αντίλογος με επιχειρήματα… Και αντιπροτάσεις

Δεν έχουμε κανένα λόγο να αμφισβητούμε το ότι η Fly Away τιμή του F-35A μπορεί για την Ελλάδα να διαμορφωθεί ακόμη και κάτω από τα 80 εκατομμύρια δολάρια… Όπως δεν έχουμε και κανένα λόγο να αμφιβάλλουμε για το ότι τα πρόσθετα κόστη θα “περαστούν” στην υποστήριξη, τα ανταλλακτικά, τις εκπαιδεύσεις … Όπου θέλετε! Για τον πολύ απλό λόγο ότι τα νούμερα είναι απόλυτα καταγεγραμμένα και προϋπολογισμένα για το F-35. To λέει το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ (https://comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/fy2020/fy2020_Weapons.pdf), δεν το λέμε εμείς…

Είναι στην καλύτερη περίπτωση ανόητο και στη χειρότερη ύποπτο, να διατείνεται ότι πιστεύει κανείς, πώς ειδικά στην Ελλάδα θα χαριστούν χρήματα… ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΣΥΜΒΕΙ κάτι τέτοιο. Η Lockheed Martin είναι εταιρεία, όχι φιλανθρωπικό ίδρυμα. Χρηματοδοτείται από το αμερικάνικο δημόσιο και τις κυβερνήσεις των χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα ανάπτυξης του F-35. Η τιμή του προϊόντος συμπιέζεται ΜΟΝΟ με την αύξηση της παραγωγής σε βάθος χρόνου. (https://defencereview.gr/to-2023-kato-apo-ta-80-ekatommyria-to-kostos/)

Αυτό που πρωτίστως ενδιαφέρει τη Lockheed Martin είναι να πουλήσει τα προϊόντα της, να συντηρεί τις θέσεις εργασίας που προσφέρει και να αυξήσει την τιμή της μετοχής της. ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ πράττει και τα προϊόντα της είναι αξιόλoγα όπως και το F-35. Τα έχουμε ξαναγράψει και ουδείς μπορεί να τα αμφισβητήσει όλα αυτά. Αυτό που αμφισβητείται εδώ κυρίες και κύριοι είναι η αποτελεσματικότητα και οι προθέσεις της ελληνικής πολιτείας. Της ελληνικής κυβέρνησης, του ΥΠΕΘΑ, όπως θέλετε ονομάστε το… (https://defencereview.gr/prothesi-ton-ipa-na-poylisoyn-f-35-stin-ell/)

– Τη στιγμή που η αμερικανική εταιρεία επιθυμεί την προώθηση του F-35A στην Ελλάδα, γιατί δεν κάνουμε κάτι για αυτό;

– Γιατί δεν βάζουμε σε ένα συνολικό ¨πακέτο” τον εκσυγχρονισμό ΟΛΩΝ των ελληνικών F-16, μαζί με έναν αρχικό αριθμό F-35A; Αποσκοπώντας βέβαια στο να πετύχουμε καλύτερη τελική τιμή για τα πρώτα, από τη στιγμή που οι εργασίες αναβάθμισης θα γίνουν στην ΕΑΒ (υποκατασκευαστής της LM).

– Γιατί δεν θέτουμε ως προϋπόθεση για την προμήθεια του F-35A την απόσπαση – μεταβίβαση του κατασκευαστικού έργου που έχει εξασφαλίσει η Τουρκία; Ακόμη και αν δεν το πετύχουμε, θα πάρουμε ένα σημαντικό μέρος του. Ο κος Δ. Πλέσσας της Lockheed Martin σημειώνει πάντα στις ομιλίες του ότι το σύνολο σχεδόν του έργου κατασκευών στην ΕΑΒ, προέρχεται από το πρόγραμμα F-16. ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ, συμφωνούμε απόλυτα μαζί του. ΤΟ ΙΔΙΟ επιθυμούμε να συμβεί και με το F-35. H ΕΑΒ δεν μπορεί να είναι για πάντα το επισκευαστικό κέντρο της Πολεμικής Αεροπορίας. Δεν δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό. Θα πρέπει κάποτε να λειτουργήσει ως πραγματική αεροπορική βιομηχανία και μαζί με αυτή θα πρέπει να επανενεργοποιηθεί και η ιδιωτική αμυντική βιομηχανία. ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΓΚΗ αυτό το έργο και μας παρουσιάζεται ΜΙΑ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ευκαιρία να το διεκδικήσουμε. Θα το διαπραγματευθεί κανείς για λογαριασμό μας;

– Γιατί δεν ανακοινώνουμε έναν προγραμματισμό για το μέλλον; Τι είδους Πολεμική Αεροπορία θέλουμε; Με ποια δύναμη μαχητικών; Με τι σύνθεση και δύναμη αεροσκαφών υποστήριξης; Για ποιο λόγο δεν μπορούμε να διατηρήσουμε μόνιμη δύναμη 200 μαχητικών; Ήτοι 10 πολεμικών Μοιρών… Υπό τα ισχύοντα δεδομένα είναι το ελάχιστο που θα πρέπει να κάνουμε για να διατηρήσουμε ζωντανή την Πολεμική Αεροπορία. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα την “τελειώσουμε”. Σκεφτείτε ότι με διαθεσιμότητα 75% (που – είπαμε – είναι δύσκολο πράγμα…) θα έχουμε κάθε ημέρα διαθέσιμα 150 μαχητικά για επιχειρήσεις. ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΜΕ με όσα συμβαίνουν απέναντι και στα Βαλκάνια να πάμε σε νούμερα μικρότερα από αυτά.

– Με δεδομένες τις δεσμεύσεις της Ελλάδας έναντι των δανειστών της για ποιο λόγο είναι λογικό να μιλάμε για νέο μαχητικό αεροσκάφος (στην συγκεκριμένη περίπτωση για F-35A!) και δεν είναι λογικό να εκσυγχρονίσουμε το σύνολο των F-16 (στα πρότυπα του προγράμματος της Ταιβάν) και να διερευνήσουμε τις πιθανότητες απόκτησης 20 τουλάχιστον μεταχειρισμένων Mirage 2000-5, με μικρότερο από το μισό συνολικό κόστος;

Στο ζήτημα θα επανέλθουμε, από τη στιγμή που οι καθυστερήσεις που σημειώνονται ήδη στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 84 F-16C/D Block 52+ και Block 52+ Advanced, θεωρούμε ότι μας δίνουν ακόμη το περιθώριο ένταξης στο πακέτο και των παλαιότερων εκδόσεων του τύπου. Κάθε ημέρα που περνά, μας φέρνει όλο και πιο κοντά σε πλήρη αδιέξοδα… Επιβάλλεται να λάβουμε μέτρα άμεσα επομένως. Αξιοποιώντας τουλάχιστον τις δυνατότητες χρηματοδοτήσεων που μας δίνονται μέσω των προγραμμάτων FMS, έστω και αν μακροπρόθεσμα δεν μας συμφέρουν.  πηγηdefencereview.gr

Το είδαμε στο: https://national-pride.org

Δείτε και: 

Ελλάδα - Τουρκία - η πραγματική σύγκριση δυνάμεων


Ελλάδα - Τουρκία - σύγκριση δυνάμεων - Στρατός - Πολεμική Αεροπορία - Ναυτικο - Ένοπλες Δυνάμεις. Κρυπτοχριστιανοι, μουσουλμανοφανείς, Πόντος, Καππαδοκία, Κύπρος, Μικρά Ασια, Κωνσταντινούπολη, Ίμβρος, Τένεδος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: